Header Ads

ONE LITRE OF TEARS TEARING NAZEERAH!

Yay! Tajuk tears lah sangat. Baru berkesempatan update blog bulan ini. Maaf sebab lambat. Sekarang ini, sudah selesai ibadah bulan Ramadhan 1441H dan bersyawal kita secara pkpb. Terfikir nak update blog untuk sesi Ramadhan tapi sibuk dengan perkara lain...#konon #LOL 
 
one litre of tears tearing nazeerah

KENAPA ONE LITRE OF TEARS?

Tajuk itu adalah tajuk cerita Jepun yang berkenaan neurodegenerative diseases. I watched the drama a long time ago at the bachelor's degree level. Tengok sebab memberi inspirasi sahaja dan cerita ini berdasarkan kisah benar penghidap penyakit rare iaitu Spinocerebellar ataxia.

MENARIK TENTANG ONE LITRE OF TEARS

Yang menarik minat Naz tentang kisah benar penghidap asal Aya Kitō yang dilakonkan oleh Erika Sawajiri. Memaparkan progress macam mana penyakit itu memberi kesan kepada kehidupan Aya secara beransur-ansur.

Tulisan diarinya yang semakin tidak difahami dan susah dibaca. Pergerakan semakin susah dilakukan sehingga Aya membatalkan niat untuk bermain permainan kegemarannya, basketball.

Spinocerebellar ataxia adalah penyakit yang melibatkan masalah genetik dimana penawar masih tidak dapat diketahui lagi. Bahagian otak yang terjejas, semestinya Cerebellum yang penting dalam mengawal keseimbangan badan, dan sebahagian dalam Central Nervous System.

Ada juga effect kepada emosi, attention, fungsi kognitif dan percakapan dimana kalau anda tengok Aya akan susah bercakap dan menggunakan papan huruf sahaja untuk eja apa perkataan yang dia mahu cakap.

Naz tak berapa ingat sangat detail sebab dah lama tengok memori some erased, TETAPI yang tak erase itu adalah bila ada satu hari Naz dan kengkawan asrama NANGIS!!! Kalau Naz masa itu sampai teresak-esak teruknya sedih bak kena marah dengan parent umpamanya. Serius "this is not me at all!" LOL. TEARING me so bad. Haha.

Bila ingat balik like aduh macam kelakar lah pulak. Hehehe.


Baca entri blog nazeerah yang lain:
Sajak otak
Otak baca tapi tak kerja


Tiada ulasan

Copyright© (2018-2020) Nazeerah. All Rights Reserved.. Dikuasakan oleh Blogger.