Header Ads

CARA NAK STAY SELAMAT SEMASA ONLINE

Apa yang anda fikir bila baca tajuk cara nak stay selamat masa online?Jawab. Ok, bagi yang perasan, sejak kebelakangan ini sosial media dan apps banyak kan memperkenalkan "two-authentic verifiation (TAV)".

cara nak stay selamat semasa online


TAV ini penting tau kalau tidak silap saya, perbankan dah mulakan dahulu dimana TAV ini, apabila anda taip username, bukan akan terus minta password, mereka akan minta kalau macam bank islam ada picture, kalau macam whats app sudah ada nombor pin. Jadi, yang mana-mana belum buat untuk whatsapp itu, saya nasihatkan buat. Bila tahu sahaja, terus inform kepada keluarga sekali ok.

BUATLAH TAV UNTUK SELAMATKAN DIRI SEMASA ONLINE

TAV ini sebagai double protection, tidak kisah apps apa, page facebook pun sudah buat konsep TAV ini, kena ada no.pin dan sebagainya. Mungkin ada yang memandang perkara ini remeh-temeh, dialah antara prospek hacker di luar sana. Jadi, bila kena hack baru nak menggelabah bagai menangis tidak berlagu. Orang yang cerdik
 tak semestinya cerdik dan sebaliknya. Zaman sekarang whatsapp pun boleh kena hack. 

BEBERAPA TIPS CARA SELAMAT MASA ONLINE

1. Jangan guna "weak password". Avoid guna password sama untuk akaun yang berlainan. Use unique characters. Kena ingatlah (boleh email diri-sendiri letak dalam compose message in case anda lupa)
2. Jangan simpan file penting online. Guna offline. (Ini, saya pun susah pasal kalau dropbox/google drive ada kadang guna untuk simpan back thesis secara online takut offline pun ada risiko). Cara dia simpan offline banyak tempat seperti pendrive, hardisk.
3. Selalu check akaun bank untuk pantau sekiranya ada yang mencurigakan.
4. Layari protected website. Check url.
5. Pengguna whatsapp yang guna web itu, pastikan anda log out betul-betul dari whatsapp web anda.
6. Two-factor verification as most use nowadays.




Tiada ulasan

Copyright© (2018-2020) Nazeerah. All Rights Reserved.. Dikuasakan oleh Blogger.